Portrait of a woman. Image ID: masma63887

Så kommunicerar du med ljussättningar
Alla bilder bär ett ljus och beroende på hur ljuset används kan motivet och känslan i bilden få olika karaktär. Denna karaktär kan du använda för att förstärka ditt budskap och varumärkes visuella identitet.

Tillsammans med semiotikern Karin Sandelin från Kantar Sifo har vi rett ut vilka olika budskap du kan kommunicera med några olika ljussättningar i bild. Scrolla ner och låt dig inspireras av våra bästa bildval anpassade efter tipsen, se en kort film och ladda hem ett fördjupande whitepaper om ämnet.

Häng med och bli en bättre bildkommunikatör med oss!


Laboratory. Image ID: cai412-22821
Det kalla ljuset
Det kalla ljuset utomhus inger en känsla av det "nordiskt kalla" och autentiska, medan det kalla ljuset inomhus – utan uppenbar solljuskälla, skapar en mer klinisk prägel
"a la stockholmsvitt".
Woman that do yoga. Image ID: ima172600
Det varma ljuset
Det varma ljuset gör hela motivet varmt, välkomnande och tryggt. Värme förknippas ofta med positiva känslor och kulturellt bygger vi ett gemensamt bildspråk kring varma färger och varmt ljus som något inbjudande och vänligt.
Portrait of a teenage boy. Image ID: ima104402
Punktbelysning
och skuggspel
Punktbelysning är ett effektivt sätt att signalera att motivet är något extraordinärt och upphöjt.

I en ljussättning med kontraster mellan ljus och skugga får du ett mer dramatiskt uttryck i bilden långt från autentisk förankring – vare sig motivet är vardagligt eller ovanligt.

Ljus i bild på en minut, se filmen:



Missa inte att ladda hem ett whitepaper
Här får du fler bildexempel och fördjupad information om att kommunicera med några olika ljussättningar. Skriv ut och spara, eller kanske dela med dina kollegor?
Tack till Karin Sandelin på Kantar Sifo för samarbetet med den här artikeln.

Vill du ha fler tips om bildkommunikation?
Klicka här för att komma till våra tidigare artiklar och läs mer om hur du kan kommunicera med bild.