Du har blivit utloggad på grund av inaktivitet. Logga in igen för att fortsätta handla!
Du har redan angett att du vill använda ett avtal eller annan kampanjkod vid ditt köp.
Du kan tyvärr inte kombinera flera kampanjkoder eller avtalsrabatter.
Rabatt med kampanjkod:
Rabatt med avtal eller befintlig kod:
Var vänlig välj ett av alternativen
Kampanjkoden du angett är inte giltig.
En anledning är kan vara att perioden för kampanjen har gått ut, eller så ingår inga bilder i kundvagnen i denna kampanj.
Äntligen är det sommar och vad hör inte sommaren till mer än färgsprakande, livfulla blommor? Som man älskar när de knoppar ut på våren och får allt och dofta så där ljuvligt. För att inte tala om fröjden för ögat de ger och alla känslor av välbehag. En blomma är helt enkelt inte att förringa och därför har vi valt att tillägna denna artikel till naturens bildgodis: blomman.
I vanlig ordning har vi tagit reda på hur du blir en bättre bildkommunikatör med vår eminente semiotiker Karin Sandelin på Kantar Sifo. Vi reder ut vilka signaler dessa härliga blomster signalerar. Njut av vår färgglada artikel!
Vad många kanske inte tänker på är att blommor är bärare av starka symboliska och kulturella värden. De kan därför signalera en mängd olika saker. Det pratas ofta om "blommornas språk" – hur antalet blommor, sorten och färgen i en bukett bär på ett budskap. Semiotik handlar istället om de betydelser vi bygger tillsammans kulturellt. Vi ger dig två exempel!
Den röda rosen
Symboliken i den röda rosen är ofta förknippad med politik, men den bär även andra betydelser genom sin uppenbarelse och hur vi använder den. Till exempel är den även väl förknippad med romantiska iscensättningar, uppvaktning och högstämda inredningar. Men rosens hårda stjälk, vassa taggar, tunga doft och packade blad signalerar även allvar, tyngd, högtidlighet, självsäkerhet och orubblighet.
Skira sommarblommor
Till exempel prästkragar och blåklockor bär helt andra betydelser. De är mer flyktiga i tiden – skira och sköra i sin form. Doften får oss att minnas skolavslutningar och semestrar, och hur du på bara fötter böjt dig ned och plockat blommorna för hand, samlat dem i din famn och knutit vilda kransar. Du finner dem i vägrenarna, på sommarängen och runt knuten som en del av din vardag, men samtidigt under en tid som är förknippad med optimism och glädje – den
ljuva sommaren.
Hur blommorna arrangeras påverkar självklart också uttrycket. Ett exempel på arrangemang är japansk "ikebana" – en konst att hitta skönhet i perfekt imperfektion som signalerar minimalism och precision. Vilda högar av utslagna blommor, ostyriga och spretiga, förmedlar istället en autentisk och naturlig känsla i sitt arrangemang.
Historiskt sett har de starkt metaforiska blommorna varit symboler för olika politiska partier, men på sistone har trenden varit att byta ut den timida och jordnära blomman mot mer strikta och stiliserade grafiska element. Denna trend med sparsmakad och "städad" minimalism och stilisering av logotyper i allmänhet, indikerar på varumärkenas självklara existens i vår vardag. Men det resulterar samtidigt i en frånvaro av starka metaforer som blommorna, vilka för med sig en rikedom av kulturella betydelser och värderingar. När de används rätt bygger de din kommunikation och ditt varumärkes identitet med starka emotionella värden som exempelvis traditionell, modern, stark, vänlig, öppen och korrekt. Beroende på vad du vill säga kan du utnyttja valet av blommor och dess form för att förstärka ditt budskap. Klicka runt på vår sajt för att hitta de blomsterbilder som passar ditt budskap!