close
Image collage by Johnér Images

En konstform eller ett nytt grepp i din kommunikation?
Har du sett dig mätt på varma sepia-toner eller pastelliga kulörer och är sugen på en mer avskalad och råare ton? Kanske letar du efter nostalgiska eller sofistikerade värden till din kommunikation? Då ska du läsa vidare.

Vi har tidigare skrivit om våra trendspaningar Färgbomb och Nordic noir. Nu ser vi en begynnande trend inom svartvit fotografi som gör oss nyfikna. Vi har pratat med semiotikern Karin Sandelin på Kantar Sifo för att reda ut vad svartvita bilder signalerar och hur du bäst kan använda dem i din kommunikation.
ima162171 –  Girl in flower wreath on lupine field
Ett tidlöst uttryck
Före färgfotografins intågande fanns det bara svartvita bilder och filmer. Det är kanske därför som vi spontant blir påminda om förr när vi ser en svartvit bild.

Svartvita bilder för oss i viss mån bort från tid och rum och skapar därför vad vi kallar för ett "tidlöst" uttryck. Vad man kanske inte tänker på är att det är just färgsättningen i bilderna som delvis får oss att avgöra motivets plats, tid på dygnet, årtal och tidsepok.

Vill du signalera återblickande och dokumentära värden som hänvisar till en förfluten tid? Eller vill du att dina bilder ska förknippas med nostalgi och romantik eller kanske framkalla en analytisk blick på motivet som framkallar minnen? Då passar svartvita bilder perfekt för din kommunikation.
ets9401 – Old woman with cigarette and sunglasses
Allvarsam, sofistikerad eller punkig
Generellt passar svartvita bilder för ett eftertänksamt uttryck som handlar om ett betraktande förhållningssätt med en svagt allvarsam prägel. Svartvita bilder kan också vara effektiva för budskap som handlar om sofistikation och elegans eller distans och kontroll.

Där dina bilder kanske skiljer sig mycket åt i färgsättning, kan ett svartvit manér bli ett lyft för sammansättningen i ditt urval.

Inom konstfotografin används den svartvita bilden ofta för att skapa bilder som är "arty" – särskilt när de innehåller höga kontraster. Lägg till lite "störningar" i bilden så får du även ett punkigt och rebelliskt uttryck.
ets17454 – Tailor in the fog
Är det en levande och organisk tonalitet du vill förmedla?
Då rekommenderar vi inte att använda svartvita bilder. Den svartvita bilden dämpar nämligen signaler om dofter, smaker och fantasirik inspiration. Även när du vill kommunicera budskap om "här och nu" – vår samtid, passar det inte med svartvita bilder.

Gör ett medvetet val
En del av er kanske känner igen Nyköpings svartvita bilder som en gång klädde väggarna i tunnelbanan? Eller som ni kanske passerar då och då på E4:an? Nyköping har lyckats på ett särskiljande sätt att bygga upp ett långsiktigt varumärkesuttryck med sina bilder som väcker känslor i oss om en längtan till just Nyköping. Trots en kallare ton med svartvita bilder, har de lyckats fånga en varm känsla med sofistikation som riktar sig till den medvetna att vilja bo och leva i Nyköping.

En annat varumärke som använder svartvita bilder i sin kommunikation på ett sätt vi gillar, är Länsförsäkringar med sin kampanj #Misslyckad. Här har kommunikatören mixat svartvita bilder med färgbilder i en fin kontrast som skapar en känsla av både stundande allvar och en hoppfull värme – något som passar väl in på budskapet i denna kampanj.

Om du väljer att arbeta med svartvita bilder, ska det vara ett strategiskt och sammanhållet bildval. Ett konsekvent bildspråk bygger tydlighet som i sin tur bygger trovärdighet för varumärket.
Image collage by Johnér Images
Källa: semiotikern Karin Sandelin på Kantar Sifo.
Sugen på att läsa mer?
Klicka här för att komma till våra tidigare artiklar.